Але завдяки залізниці і сюди починає проникати цивілізація. Село Томашгород розростається за рахунок розробки гранітних кар'єрів. Починають масово приїзджати спеціалісти гірничої справи і робітники. Швидкими темпами зростає будівництво житла.
Село молодіє, підростає багато дітей шкільного віку, і постає проблема у будівництві нової школи.
На початку 50 року під школу перебудовують панський маєток. В якому облаштовують 5 класних кімнат і вчительську.
Шкільна бібліотека починалася із двох книжкових шаф, які стояли в коридорі школи. Навчання у школі проводиться у дві зміни.
На початку 1956 року добудовують до старого приміщення три класні кімнати. Одночасно будують окремо будинок на дві класні кімнати і вчительську. У побудованому приміщенні відгороджують кінець коридору. У кімнаті, що утворилась, знаходилась шкільна бібліотека.
Книжковий фонд шкільної бібліотеки становив - 1475 примірників, а читачів було 105 чоловік. Фонд бібліотеки формувався із книг подарованих учнями школи і переданих сільською бібліотекою. Книжковий фонд був розставлений на двох стелажах, а між ними стояв стіл і стілець бібліотекаря.
Бібліотекарями працюють: Степанюк Галина Іванівна, народилась в Томашгороді 25 липня 1946р., навчалась в Томашгородській восьмирічній школі. Середню освіту здобула в Рокитнівській середній школі. Працювала бібліотекарем і вчителем трудового навчання. Закінчила Київський державний університет імені Т.Шевченка.
З 1973 року проживає і працює в місті Трускавець, Львівської області, вчителем української мови та літератури.
Тимощук Валентина Федорівна. Народилась 26 червня 1949 року в містечку Клесів Сарненського району.
В 1956 році вступила в Томашгородську восьмирічну школу, після закінчення 8-го класу навчається в Рокитнівській СШ№1, яку закінчила 1967році, після закінченні школи працює бібліотекарем Томашгородської середньої школи.
Цисарук Галина, народилась 3 січня 1957 року в селищі Томашгород, навчалась в Томашгородській середній школі. Яку закінчила в 1974 році. Після закінчення школи працює бібліотекарем шкільної бібліотеки.
На початку 60-х, Томашгородська семирічна школа стає восьмирічною, в ній навчалося 135 учнів, працювали 12 вчителів. Хоча шкільна бібліотека була невелика за площею, мала бідний книжковий фонд, але проводила активну пропаганду книг.
В 1964 році шкільну бібліотеку перевели у будинок заводу РПЗ - 5, це за 300 метрів від школи. У будинку проживають робітники заводу. У ньому і виділено одну квартиру під шкільну бібліотеку.
Тепер бібліотека займає три кімнати. Книжковий фонд становить - 1835 примірників, 165 читачів. Школа стає неповною середньою, а потім середньою, а село Томашгород селищем.
На початку 70-х у селищі розпочинають будівництво нової однокомплектної типової середньої школи. У 1977 році відбулося відкриття нової школи. Школа розрахована на 300 учнів, а в ній у дві зміни навчалося 560 учнів. Хоча і не вистачає приміщення для класних кімнат, у школі виділяють три невеликі кімнати під шкільну бібліотеку. У одній кімнаті знаходиться абонемент, в другій методична література, а в третій книгосховище для підручників.
Бібліотекарем працювала Стрілець Надія Савелівна, народилася 21 квітня 1956 року в селі Крута Слобода. Закінчила восьмирічну школу в Крутій Слободі, а потім Томашгородську середню школу і відразу пішла працювати бібліотекарем Томашгородської шкільної бібліотеки. Працювала до 1 січня 1984 року. Книжковий фонд становить майже - 2600 книг, фонд шкільної бібліотеки поповнюється за рахунок заводських бібліотек. Заводські бібліотеки закривають, а книги передають в шкільну бібліотеку.
Книжковий фонд у 1984 році становив - 3200 примірників, він був розставлений на двох стелажах, які стояли під стінами від підлоги до стелі. Тут стояв стіл для бібліотекаря і ще один стіл за яким могли працювати читачі, книжкові виставки були відсутні так як їх не було де розмістити.
З 1984 року шкільним бібліотекарем починає працювати Реут Зінаїда Борисівна, народилася 18 жовтня 1948р. в с.Новостав Рівненського району. Закінчила Клеванську СШ№1, технікум радянської торгівлі, Рівненський інститут культури. Стаж роботи бібліотекарем понад 30 років.
На початку 1984 року почалося переобладнання шкільної бібліотеки. У майстерні були виготовлені стелажі для книг, вітрини для книжкових виставок, парти для читального залу. Читального залу окремо не було, але на абонементі були поставлені три парти, за якими могли працювати 6 учнів.
Бібліотека поповнювалася книгами з бібколектора і за гроші виділені із бюджету на магазин "Книги" смт Рокитно. Книжковий фонд зріс до 6 тисяч примірників, а підручників до 8 тисяч. Кімната де знаходилися підручники не могла вмістити таку кількість книг, звільняється кімната у школі де знаходились технічні засоби навчання і сюди переносяться підручники. У вивільнену кімнату переноситься методична література, в кімнаті де була методична література оформляється читальний зал, де можуть працювати одночасно 12 учнів. Тут оформлено дві книжкові виставки: "Дивись. Міркуй. Відповідай.", "Що читати?", оформлено у читальному залі дві розгортки "Школа читання", "Ділові папери".
У читальному залі часто працюють учні, проводяться заняття гуртка "Книжкова лікарня", бібліотечні уроки, діти готуються до позакласного читання та інше.
На абонементі оформлено 6 змінних книжкових виставок.
Стало в ліцеї доброю традицією проводити свята "Прощавай Букварику", "Шевченківський тиждень", Тиждень дитячої та юнацької книги, літературні години, тематичні вечори, КВК та багато інших.
Фонд художньої літератури бібліотеки становить - 9076 примірників, підручників - 6038.
У бібліотеці ведеться: Алфавітний каталог, Систематична картотека статей, Краєзнавча картотека, Картотека підручників, Картотека на допомогу навчальному процесу.
З 2003 року бібліотекарем шкільної бібліотеки працює Богомаз Наталя Борисівна
З серпня 2007 року бібліотекарем шкільної бібліотеки працює Лавренюк Ірина Олексіївна, 1981 року народження, освіта вища педагогічна.
Бібліотечний фонд складає - 17278 примірників, з них підручників - 8511.
В бібліотеці оформлено ряд змінних книжкових виставок: "Нема ціни святині дорогій", "Як парость виноградної лози, плекайте мову", "Дивись. Міркуй. Відповідай" та інші, постійно діюча "Календар знаменних та пам'ятних дат", також оформлені стенди: "Бібліотека і читач", "Книга, твій порадник і друг, частіше бери її до рук", "Історичні святині України", "Що читати".
"З книги починається самовиховання, індивідуальне життя", - писав В.О. Сухомлинський. Ці крилаті слова стали основою моєї роботи, в бібліотеці Томашгородського НВК школи І-ІІІ ст.-ліцею яка, як структурний підрозділ школи, сприяє реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку навчально-виховного процесу, виховання загальної культури, національної свідомості, шанобливого ставлення до книги. В цій бібліотеці я працюю 4 роки.
Я працюю над проблемою "Формування гармонійно та інформаційно розвиненої особистості. Виховання ціннісного ставлення у школярів до книги, історії, культурної спадщини нашого народу".
Особливе значення приділяю книжковим виставкам, які присвячуються різним подіям суспільного та громадського життя нашої країни, бо їх мета - розширити кругозір користувачів бібліотеки, сприяти їх громадському ставленню. У своїй роботі прагну привернути увагу читачів їх естетичним оформленням, доповнюю ілюстраціями, цитатами.
Так в бібліотеці мною були оформлені виставки: "Письменники нашого краю", "У світі космосу", "Ці надзвичайні та кумедні тварини", "Земле рідна, понівечена скрипка моя", "Діяльність січових стрільців на теренах України", "Рівненщина - окраса України , це часточка моєї Батьківщини", "Український книгозбір", "Скажемо насильству - ні!", "Ксенофобія - хвороба ХХ ст." та інші.
Оперативне й повноцінне забезпечення інформаційних потреб користувачів - одна з основних функцій Томашгородської ПШБ. Тому, використовуючи різні форми і методи бібліотечно-бібліографічної роботи, приділяю посилену увагу проблемам, пов'язаним із пошуком і забезпеченням інформацією своїх користувачів. Це і виставки нових надходжень, інформаційні огляди, інформування про книги, дні інформації, тематичні папки газетних та журнальних вирізок на актуальні теми: "Посібник з жіночих людських прав", "Минуле і думи" (про історію України), "Українські символи", "Чорнобиль - біль і скорбота України", "Голодомор -33", "Соціальні хвороби суспільства", "НАТО, Європа і Україна" та інші.
Сучасна книгозбірня без довідково-бібліографічного апарату мало чого варта. Тому в бібліотеці створено алфавітний каталог, краєзнавчу картотеку, картотеку виховних заходів, каталог електронних документів, електронний каталог підручників. Енциклопедії, словники, довідники утворюють довідково-інформаційний фонд, що дає змогу швидко і якісно забезпечувати користувачів потрібною їм інформацією при підготовці рефератів, повідомлень.
Одна з ділянок моєї роботи - виховання в учнів бібліотечно-бібліографічної культури, що необхідно їм для продовження освіти, для формування самоосвітніх навичок. Пропаганда бібліотечно-бібліографічних знань в школі проходить згідно єдиного навчально-тематичного плану, яким передбачено екскурсії до бібліотеки, бібліотечні години на теми: "Як читати та берегти книги", "Як вибирати книги", "Народження книги" та інші. Під час проведення бібліотечних годин використовую ігрові форми роботи.
Ніколи не стою осторонь подій, що відбуваються в школі: приймаю участь у проведенні предметних тижнів в школі, в загальношкільних масових заходах. Книжково-ілюстративні виставки та викладки літератури, вікторини, бібліографічні огляди літератури - ось неповний перелік форм роботи, які використовую.
В популяризації книги я поєдную різні форми роботи: як традиційні, так і нові. Велику увагу приділяю індивідуальній роботі з читачами: проводжу індивідуальні бесіди, аналізи читання, анкетування, що дає можливість вивчити інтереси як окремо взятого читача, так і групи читачів.
Багато уваги приділяю пропаганді літератури про здоровий спосіб життя - адже це одна із найважливіших проблем сьогодення. Серед проведених заходів - година спілкування "Здоровий спосіб життя", інформаційна година "Зроби свій вибір: здоров'я чи примарна насолода" та інші.
Бібліотечний оргкомітет під моїм керівництвом щороку приймає активну участь у Всеукраїнській акції "Живи, книго!" Штаб "Живи, книго!" працює в тісному контакті з класними керівниками. Дирекція школи спрямовує діяльність педагогічного колективу на формування в учнів дбайливого ставлення до підручників та іншої літератури, забезпечує контроль за ходом проведення акції "Живи, книго!" в школі.
Щороку на весняних канікулах в бібліотеці проходить тиждень дитячого читання. Проводиться він відповідно до плану роботи бібліотеки та школи.
В 2010 році я спільно з бібліотечним активом, педагогічним колективом створила проект "Добро врятує світ"
Таким чином зміст роботи бібліотеки я спрямовую на те, щоб формувати духовний світ дитини і сприяти гармонійному розвитку особистості, яка здатна бути спадкоємцем і продовжувачем прогресивних національних традицій.
З листопада 2011 року бібліотекарем шкільного відділу Томашгородської ПШБ працює - Пучкова Ольга Вікторівна, 1990 року народження, освіта - вища спеціальна (має диплом магістра культури). У 2011 році закінчила магістратуру Рівненського державного гуманітарного університету.
Бібліотечний фонд станом на 1 січня 2013 року складає - 16797 примірників, з них підручників - 9302, шкільний відділ обслуговує - 367 читачів.
В бібліотеці оформлено ряд змінних книжкових виставок "Сучасна українська література", "Народжені історією", "На допомогу навчально-виховному процесу", "Нові надходження" тощо; постійно діючі "Уклін тобі, Тарасе", "Рівненщина - край поліський", "Історичні святині України", "Календар знаменних і пам'ятних дат", а також інформаційні зони: "Живи, книго!", "Бібліотека і читач".
В цій бібліотеці я працюю лише другий рік, але всебічно намагаюся зацікавити учнів до розвитку читання, до збереження книги та більшої відвідуваності бібліотеки.
Особливе значення приділяється:
- Книжковим виставкам, які приурочені до різноманітних подій та дат, різних аспектів суспільного та громадського життя нашої держави. Виставки мають естетичне оформлення, доповнені цитатами;
- Використовуючи різні форми і методи бібліотечно-бібліографічної роботи, приділяється посилена увага проблемам пов'язаним із пошуком і забезпеченням інформацією своїх користувачів. Це виставки нових надходжень, інформаційні огляди, дні інформації, тематичні папки газетних та журнальних вирізок, а саме: "Чорнобиль - біль і скорбота України", "Голодомор - 33", "Батьки і діти: одвічні проблеми", "Соціальні хвороби суспільства", тощо;
- Систематичне поповнення і редагування:
- Алфавітного каталогу;
- Краєзнавчої картотеки;
- Картотеки підручників;
- Картотеки на допомогу навчально-виховному процесу;
- Картотеку місцевих авторів;
- Каталогу електронних документів;
- Електронного каталогу підручників.
- Довідково-інформаційному фонду: енциклопедії, довідники, словники, за допомогою яких виконуються різноманітні довідки, забезпечуються користувачі необхідною для них інформацією;
- Бібліотечно-бібліографічній культурі учнів. Пропаганда бібліотечно-бібліографічних знань в школі відбувається згідно навчально-тематичного плану, у якому передбачено екскурсії до бібліотеки, бібліотечні години, а саме: "Твій друг - книга", "Довідкове бюро шкільної бібліотеки", "Довідкова література", "Подаруємо книзі друге життя", "Історія створення книги" тощо. Бібліотечні години часто мають ігрову форму.
- Приділяється увага індивідуальній роботі з читачами: проводяться індивідуальні бесіди, аналізи читання, анкетування, яке допомагає вивчити не лише індивідуальні потреби, а й групові.
Багато уваги приділяється пропаганді літератури про здоровий спосіб життя.
У бібліотеці постійно діє акція "Подаруй бібліотеці книгу", а також "Живи, книго!".
Дирекція школи сприяє та спонукає учнів та класних керівників до участі в акції, формує в учнів дбайливе ставлення до книги.
Щороку в бібліотеці проходить "Тиждень дитячого читання". Тиждень проводиться відповідно до плану роботи бібліотеки та школи. Учні з нетерпінням чекають різних вікторин та цікавинок, не зважаючи на те, що інколи тиждень читання припадає на весняні канікули.
Приймаю активну участь у проведенні предметних тижнів у школі, в загально-шкільних масових заходах. Використовую такі форми роботи: вікторини, ігри (інтелектуальні, психологічні), літературні, тематичні вечори, диспути тощо.
З листопада 2013 року бібліотекарем шкільної бібліотеки працює Лавренюк Ірина Олексіївна, 1981 року народження, освіта вища педагогічна.